Sunday, March 25, 2012

konfiden

Assalamualaikum semua ... ! :)

malam ni sepatutnya aku nak study satu subjek dari lima subjek yang aku amek sem ni tapi disebabkan kecuaian meninggalkan buku tu kat shah alam, so dengan rasmi study lain. ehe apa kau?

isu konfiden ni terusik tadi sebenarnya masa baring-baring kat katil, kakak aku mengadu nasib pasal ada staf lelaki yang memperkotak-katik-katik-kan dia. dia cakap mood dia down dan agak stress bila ada orang sebut pasal saiz badan dia. patut lah aku heran sekarang ni dia asyik merengek merungut pasal berat badan yang bertambah je.

dia kata walaupun aku pun berisi-isi-isi tapi aku nampak konfiden dan positif. damn ah. okay girl(s). konfiden ni bukan datang dengan sendiri tau. kau yang kena gerakkan konfiden level tu. aku pun lagak macam pro menasihati kakak aku. apa yang aku buat kalau badan dah berisi?

bunyik-nya macam ni:
okay, bersenam bersenam juga tapi kalau nak kurus tu amek masa lambat sikit so, aku nasihatkan hargai apa yang kita ada sekarang, hargai betuk wajah yang ada sekarang. sayang diri dulu.

first, aku ajar kakak aku setiap perempuan tu cantik. cantik datang bila kita puas dengan diri kita. macam mana? mula dari pakaian dalam. beli yang selesa. colourful. kalau kau tengok yang dalam pun dah terbentuk cantik, tambah dengan pakai baju yang cantik. selesa. otomatik kau akan rasa diri kau cantik tanpa tunggu orang puji pun. serius der, bak kata orang, dalaman tu kena jaga sebelum jaga luaran.

second, try-lah make up. simple je pun takpe. tak perlu la nak eye shadow verlapis-lapis bagai. eyeliner sikit ke. blusher sikit dah. make up paling asas - SENYUM ! be happy. pekak-kan buta-kan apa yang orang komen tentang diri kita. kalau rasa baik, jadikan pengajaran. kalau rasa kondem, abaikan je. manusia selagi belum kiamat selagi tu memekak-kan?

third, cari alternatif untuk happy. bukan seperti sesetengah girl(s) esp yang berharap happy tu datang dari cinta. POYO. aku selalu avoid dari lepak dengan minah ada balak. memang out-lah. bukan nak cakap apa, their life are full of boring-ness. 24/7 bf. aku ada balak, tapi cool-lah. balak tetap balak tapi jangan kacau 'hidup remaja' kau kan? aku prefer lepak dengan member yang free. 100% sayangkan family&friends. *saja je nak buat kakak aku yang 28y/o sekarang ni tak terpedaya dengan kawan-kawan yang sibuk push dia untuk ada bf. durh.

fourth, kalau shopping tapi tak ada shirt(s) / blouse(s) yang muat dengan saiz badan kau yang berisi-isi-isi. jangan-lah give up der. jangan sempitkan jiwa. macam aku, mengaku-lah at certain times tak dapat saiz untuk t-shirt(s) yang aku suka tapi kalau dah dapat satu, aku tak kisah mahal ke murah, aku rembat. dan untuk pengetahuan, aku akan kerap pakai baju tu. serius. tu aku pelik bila ada member kata aku rajin shopping. baju sama je pun kalau kau perasan. ehe. ada cara untuk orang tak perasan kau pakai baju sama, hidup kena kreatif-kan?

fifth, kalau dah gemuk-gemuk jangan takut untuk pakai color yang meriah-mak-ngah. siapa kata orang gemuk kena pakai hitam je tak pun color gelap je? hesh. auta tu semua. kalau kita suka dengan apa kita pakai, nanti otomatik jadi happy, tak kisah dah orang nak cakap gemuk ke apa, janji puas dengan apa yang kau ada.

*terpaksa bebel kat kakak aku. aku tak suka orang sekeliling mood tak ok, nanti dengan aku pun terpengaruh. ehe

No comments:

Post a Comment