Tuesday, April 3, 2012

sisi tepi hidup : Tan

ping pung. bunyik mesej masuk. "keluar-lah, jom kita tengok movie sama-sama kat ruang tamu". berdua je? itu yang aku fikir. seronok. kawan lain sibuk dengan hal lain. satu bumbung tapi masing-masing ada privasi.

aku baru nak capai bantal buat alas kepala masa tengok movie dengan dia, kuakk. bunyi pintu ditolak. "cepat kemas baju, bawa beg sekali". "nak pergi mana?" tanya aku. "takde, jom keluar kejap je". "kenapa kena bawa beg?". "cepat sayang, kemas je. bawa apa yang perlu". aku buat apa yang disuruh. aku faham pasti ada yang berlaku. hidup dengan dia dua tahun. aku dah masak kena lari sana sini.

"hoi, anjing. keluar lah. babi !!! !@#$%^&*()". panggg!! aku diam. aku pandang mata Tan, "bunyi apa bising-bising kat luar?". tap tap. suis lampu satu rumah ditutup. tuhan tolong kami, itu yang aku doa setiap kali jadi macam ni. "takde apa-apa lah, tu rumah sebelah bergaduh". aku renung lagi mata Tan. aku tau dia tipu. bukan aku tak kenal dia, pandai sangat sembunyi rasa marah, risau, sedih. dia genggam tangan aku erat-erat. "jangan takut, kan Tan ada dengan sayang ni". dia cuba yakinkan aku yang sememangnya dah dapat agak apa yang terjadi.

"pakai kasut cepat sayang". tangan aku digenggam erat, lagi erat dari tadi. keluar dari rumah. aku jengah ke tingkat bawah. lelaki-lelaki dengan parang, besi, entah apa lagi. "apa ni? saya takut". dia senyum. dia kenyit mata. aku jeling. masih nak bergurau lagi. geram.

naik tangga, turun tangga. masuk lif. tingkat 2. tingkat 9. turun tingkat 3 pula. dalam lif ada lima lelaki berparang. kali ni aku balas genggaman Tan. aku tutup muka kat lengan dia. gigil tengok darah mengalir kat parang salah sorang lelaki dalam lif tu. Tan bersahaja. muka takde perasaan sekali lagi.

keluar lif. aku tahan tangan Tan. "maaf kalau saya banyak tanya, apa jadi kat kawasan ni? saya nampak darah tadi kat parang lelaki tu, kenapa saya dengar lelaki maki hamun, ketuk pintu setiap rumah?". sekali lagi dia buat muka tenang. dia pegang bahu aku. "ala jangan risau sayang. nanti Tan bagitahu kejap lagi ye". sampai kat satu rumah, pintu dibuka. rumah kawan Tan. aku masuk, ada sorang perempuan dan tiga lelaki. Tan dan tiga lelaki masuk bilik. entah apa yang dibincang.

5 minit. 10 minit. 15 minit. Tan keluar dari bilik, duduk sebelah aku. "takut ye sayang? hehehehe". aku jeling. "hehehehe, jangan risau lah". "jangan risau awak cakap? tengah-tengah malam lari sana sini, lelaki bising-bising kat bawah tu, dengan darah tadi tu apa?". marah tapi aku kawal suara. dengan dia aku belajar untuk lebih hormatkan orang walaupun membuak-buak rasa nak mengamuk. "ok, dengar sini. kenal tak Bon? budak bilik depan tu. dia buat hal. jadi, orang-orang yang awak nampak tadi, yang berparang berbesi tengah cari dia". "kenapa kita pula yang kena lari?". "Tan taknak kalau dieorang tu tau Bon duduk mana, lepas tu dengan kita-kita sekali kena penggal". hurm. baru aku senyap.

ping pung. bunyi mesej masuk. aku tengok mesej dari TAN. Tan? duduk sebelah-sebelah pun nak mesej. hurm. layankan je-lah. aku baca, "sayang, maafkan Tan". aku balas, "untuk apa?". "untuk semua ni". "takpe-lah, kan dah ok pun". takde bunyi mesej lagi. Tan sibuk main gitar pula.

aku baring mengiring menghadap dinding. ping pung. mesej dari Tan lagi. "terima kasih". aku balas, "untuk apa?". "untuk semua ni". "ok", jawab aku.

ping pung. "kesian sayang penat". kali ni aku dan dia duduk berhadapan. dia di dinding belah sana, aku belah sini. aku balas mesej, "tadi je, ni dah tak". "penat tak jadi buah hati Tan?". lama aku diam. Tan renung mata aku, tunggu jawapan. aku senyum. Tan tahu aku segan setiap kali dia bangkitkan soal 'buah hati'. aku dan dia bukan macam pasangan lain, yang zahirkan percintaan. aku pun tak pasti kami bercinta ke apa. yang aku tahu, kami penguat satu sama lain.

Tan bagi air mineral. "minum sayang, penat kan?". aku sambut air, "thanks". Tan dekatkan mulut dia dekat telinga aku, aku keras. "Tan sayang buah hati Tan". perlahan tapi tegas. aku lagak macam takde apa-apa berlaku tapi aku senyum dalam hati.

aku belek handphone. baru teringat mesej Tan yang tak berbalas tadi. "tak penat. asal Tan ada depan mata saya".

setahun ni baru Tan kerap ada depan mata aku. tahun lalu, ada je misi Tan ke sana sini. nombor telefon kerap bertukar. kadang-kadang dekat dua minggu takde berita. tahu-tahu dah depan pintu rumah. bila aku cakap, "Tan jangan-lah hilang-hilang atau asyik tukar nombor, macam mana saya nak cari Tan nanti". Tan senyum je, dia suka sangat kalau aku risau tentang dia. "Tan cuma nak sayang tahu, kalau Tan hilang pun, Tan datang cari sayang. Tan ada je dengan sayang, sayang je yang tak nampak". aku hairan juga, kadang-kadang macam Tan tahu je aku ke mana walaupun aku tak bagitahu dia.

No comments:

Post a Comment